L’EXPRESSIÓ VERBAL: Orientacions per a pares i mares
· Quan es
detecten xiquets/es que en casa presenten problemes concrets en la seua
expressió verbal, és convenient consultar-ho amb l’especialista d’Audició i
Llenguatge del centre i el mestre d’aula que poden ajudar a que els/les alumnes
parlen millor.
· El/la
pare i mare, així com tots els adults que envolten el xiquet/a són
intermediaris i facilitadors, per la qual cosa deuran presentar models de frases
correctes tant a nivell articulatori com morfo-sintàctic, expressant amb
naturalitat les seues idees, ordres o els seus comentaris. Deuen expressar-se
amb frases curtes, no excessivament llargues, separades per breus pauses,
evitant expressions incompletes, suposant que el/la xiqueta ja ha comprés el
missatge.
· És
important facilitar el major nombre possible de situacions de diàleg amb els
xiquets/es. Devem prestar atenció al xiquet/a que està parlant, és important que
es mantinga diàleg, presentant-li models rics i adequats com a resposta i/o
ampliació.
· Motivar als xiquets/es per què expliquen les seues
pròpies vivències, utilitzant una estructura adequada de les frases. Hem
d’esperar el temps necessari per a que els xiquets/es s’expressen
espontàniament, no devem avançar-nos en les seues produccions verbals. Hem de
saber escoltar-los.
· Cal
reforçar tota resposta o expressió verbal correcta..
· No hem
de forçar situacions de parla, aprofitarem els moments i
situacions en que els xiquets/es es troben més tranquils i a gust ja que és quan
millor es dóna una bona comunicació. Hi ha molts moments propicis: mentre es
dina o sopa, mentre es veu la tele en el moment d’anar a
dormir...
· Quan
els xiquets/es són molt menuts, devem parlar sempre amb un to de veu i paraules
normals, evitant el “to infantil” i la utilització de
diminutius.
· Amb els
casos en què els xiquets/es presenten dificultats en la seua expressió verbal
(parla lenta no se’ls entén el que expressen, inhibits...) l’adult que està al
costat a més de saber escoltar, ha d’ensenyar a escoltar als germans o amiguets
i explicar que no tots s’expressen de la mateixa manera.
· Davant
qualsevol dubte o informació relacionada amb els diferents aspectes del
llenguatge, podeu dirigir-vos a l’especialista d’Audició i Llenguatge del
centre.
Per: Ana Franganillo i Andrea García (2n B TEI)
No hay comentarios:
Publicar un comentario